Tuesday, January 17, 2012

Pelajar Malaysia mengajar di Masjid Al-Azhar


“Akhi, jangan terburu-buru untuk menjadi faqih, paling-paling tidak pun, 10 tahun di Mesir. Ana insyaAllah lagi 10 tahun di Mesir. Kita tengok nanti, siapa yang hantar siapa ke airport nanti” ujar Ustaz Hairul Nizam Md. Hussein, ketika kami berbual ringkas dihadapan kedai sembelihan sementara menunggu arnab yang beliau pesan siap disembelih dan diproses.

Aku mula mengenali beliau sewaktu beliau memegang jawatan Presiden Persatuan Melayu Repblik Arab Mesir (PMRAM) pada tahun 2009 kalau tidak silap aku. Kenal secara maya, bukan secara langsung. Namun Alhamdulillah, kami ditakdirkan oleh Allah untuk bertemu ketika beliau pulang ke Malaysia tahun lepas, ketika Mesir melalui revolusi 25 Januari. Usai program, aku dan beberapa orang sahabat menghantar beliau pulang ke rumahnya di Gombak, oh rupanya rumah beliau sekitar 15 minit sahaja daripada halaman aku di Gombak, dan beliau juga berdarah Minangkabau, seperti aku.

“Ana memang nak duduk lama di sini. Ilmu bahasa, ana ambil sekadar cukup untuk ana memahami bahasa arab, dan insyaAllah ana cuba untuk mempelajari keenam-enam kitab hadith ‘kutub Sittah,’ ana nak jadi mujtahid!” beritahu ustaz pada aku. “Tapi Ustaz, bukan ke kalau nak jadi mujtahid,kena mahir dalam semua bidang ilmu? Mantiq, Bahasa Arab….” Kataku, cuba untuk mendapat kepastian. “Betul tu,tapi ana nak jadi mujtahid ‘geli-geli’ je” balas Ustaz. Kami ketawa. Begitulah sedutan perbualan kami ketika sedang berlangsung program pembacaan hadith Kutub Sittah anjuran PMRAM beberapa bulan yang lepas. Sengaja aku menegur ustaz yang pada ketika itu kelihatan berseorangan,tidak berteman. Musykil juga aku,kenapa seorang yang hebat seperti beliau tidak ada yang ingin mendampingi?

Beliau merupakan pelajar peringkat Master dalam bidang Usul Fiqh di Universiti Al-Azhar. Satu bidang yang paling sukar di peringkat tersebut.

Ustaz Hairul Nizam (kiri sekali) dan Ustaz Nazrul (kanan sekali) sewaktu masih 'muda'

“Saya ingat Ustaz dah tak kenal saya lagi” ujarku sebaik bersalaman dengan Ustaz Nazrul Nasir. Ustaz hanya tersenyum. Sambil didukungnya anak sulung beliau yang baru lahir, Muhammad Abu Nour namanya,ketika itu sedang tidur. Agak terharu dan bangga aku rasa, dari kejauhan aku nampak kelibat beliau,tapi aku tidak pasti,kerana setahu aku beliau masih di Malaysia. Ustaz pula menenungku dengan renungan tajam disebalik kacamata RayBan USA Original beliau. “Enta kat sini rupanya” ujar beliau padaku. Kami berjumpa di hadapan kedai sayur-sayuran, ketika itu isteri beliau sedang memilih barangan dan mereka baru sampai ke Kota Debu sekitar dua minggu.

Cerita yang hampir sama dengan perkenalanku dengan Ustaz Hairul Nizam, aku telah menjemput Ustaz Nazrul Nasir ke kampus pada tahun 2010 untuk memberikan pengisian,tentang demokrasi daripada pandangan Islam. Akhirnya kami menjadi lebih rapat walaupun tidaklah ‘kamceng’. Beliau menjemputku ke majlis perkahwinannya di Yan,Kedah. Namun kerana jarak yang terlalu jauh,aku tidak dapat hadir.

(Ustaz Nazrul Nasir)

Keduanya-duanya, iaitu Ustaz Hairul Nizam dan Ustaz Nazrul Nasir pada minggu lepas baru sahaja menerima Ijazah Tadris (izin mengajar) di Masjid Al-Azhar! Aku pernah terbaca kisah seorang pelajar Malaysia yang berucap di Parlimen UK,kalau tidak silap aku. Tapi aku pasti, kisah dua orang ustaz ini pasti tidak akan terselit di mana-mana media di Malaysia. Justeru, biarlah aku yang bercerita tentangnya.

2 comments:

  1. aku harap ust banyakan pangajaran,pengajian dan pertahankan 'akidah aswaja di nusantara kita ini, yg mula diserap oleh ajaran sesat dan bid'ah dan akan menarik masyarakat menjadi is yg sanggup berperang sesama islam dan membunuh mrk yg tidak sama dengan aliran fahaman ghuluw mrk

    ReplyDelete