Thursday, January 19, 2012

Membedah debu


Begin with the end of mind. Satu frasa yang aku tidak ingat dari mana aku mengutipnya. Samada daripada Kak Mas dalam program SPIES 2010 atau daripada Abu Saif. Frasa yang merupakan satu kaedah dalam membentuk cara berfikir seharian khususnya apabila melibatkan perancangan.

Fasa mengekstrak kemampuan,minat dan kecenderungan diri merupakan fasa kedua selepas fasa memahami dengan jelas hakikat penciptaan. “Tahu dengan tepat tak semestinya faham dengan jelas” (Ustazah Fatimah Syarha). Fasa kedua ini adalah sangat sukar bagi aku.

I was once a very ambitious young man (instead of there was someone said to me: patutla kau nampak tua dari umur). But now, really, I have no exact goals that I want to run for, unless “I want to be someone who beneficial to the others”. Mungkin inilah end of mind aku. Persoalan seterusnya, bagaimana?

Apa yang aku minat? Mana kecenderungan aku? Apa yang aku reti?

Dari sudut pekerjaan pula, apa cita-cita aku?

Dalam pemikiran simplistik aku, untuk menjadi bermanfaat kepada orang ramai dan mempunyai bahagian dalam dakwah dan meninggikan Islam, mahu atau tidak, seseorang itu perlu menjadi ‘multi-skills’. Tapi, kalau nak jadi seorang yang mempunyai pelbagai kemahiran, perlu ukur juga pada minat dan kemampuan,kan? Tak mampu buat semua,jangan tinggl semua : kaedah usul fiqh. Tak mampu empat,sekurangnya dua. Empat?

وَمَا أَمَرْتُكُمْ بِهِ فَأْتُوا مِنْهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ
bermaksud: "Apabila aku memerintahkan kamu melakukan sesuatu maka kamu datangilah daripadanya apa yang terdaya."

Ini bukan enty untuk mencari jawapan. Sekadar berkongsi langkah sebagai orang yang baru bertatih.

Sekiranya kau sudah berjalan, bahkan sudah pandai berlari, teruskan.

Tapi,

Hati-hati,bimbang tersadung akar pokok.

Kalau terjatuh, pastikan bangkit semula. Jangan bersedih.

Sebab….

Katakanlah, "Wahai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sungguh, Dialah Yang Maha Pengampun, Maha Penyayang." (Az-Zumar: 53)

No comments:

Post a Comment