Saturday, January 7, 2012

Jadilah hamba Allah, jangan jadi hamba ilmu


Seminggu dua ini, sudah beberapa kali aku menjadi makmum masbuq bagi solat Subuh. Bertarung dengan suhu yang sangat sejuk, bilik air yang cuma ada satu di rumah dan melawan rasa takut kerana sudah beberapa kali terdengar tembakan sekitar waktu Subuh. Aku tidak tahu kalau Abbas El-Akkad ini sudah seperti tempat tertentu di Mexico.

Hari ini juga aku terlewat. Bahkan aku sampai ketika Jemaah sudah selesai solat. Perkiraan aku silap. Kebiasaanya pada waktu Subuh, iqamah dilaungkan setengan jam selepas azan. Tiada makmum masbuq yang boleh aku jadikan imam. Mujurlah ada seorang arab yang baru selesai berwuduk.

Dia iqamah,menandakan akulah yang perlu menjadi imam. Aku berkira-kira. Bukan apa, perbezaan mazhab kadang-kadang boleh menjadi isu yang besar. Aku telah banyak kali ditegur selepas solat kerana dikatakan aku lambat mengikuti imam. Manakan tidak! Imam yang membaca al-Fatihah secara berlagu dan tidak laju pada raka’at pertama dan kedua, tiba-tiba mengambil masa hanya sekitar 10 saat untuk bacaan al-Fatihah dengan suara perlahan pada raka’at ketiga atau keempat. Aku dimarahi kerana tidak ruku’ meskipun imam hampir i’tidal. Imam tidak bersalah pun dalam hal ini. Cuma, bayangkanlah ketika kau cuba mencari khusyu’ daripada terbayangkan soal bas, pergolakan di Yaman, apa yang hendak dimakan untuk dinner, dan cuba menghabiskan bacaan al-fatihah, tiba-tiba lutut kau dipukul boleh makmum di sebelah kau, apa yang kau rasa? Aku? Terkejut! Bahkan sehingga jantung berdegup umpama aku baru usai marathon dalam masjid.

Menjadi imam pada solat Subuh, aku masih berkira-kira samada ingin membaca qunut mahupun tidak, kerana di Kaherah ini hanya sebilangan yang amat kecil daripada masjid-masjid yang membaca qunut.

Akhirnya aku membaca qunut, si makmum turut mengangkat tangan berdoa. Di akhir solat, tiada ‘isu’ yang ditimbulkan. Alhamdulillah.

Di mana-mana pun engkau berada. Ingat ini :

at-ta’awun fi ma ittafaqna bih, wa at-tasaamuh fi ma ikhtalafna ‘alaih (bertolong bantulah dalam perkara-perkara yang kita persetujui bersama, dan berlapang dadalah dalam menerima perbezaan pendapat dalam kalangan kamu). Asalkan segalanya masih berada didalam lingkungan syariat Islam.

Ketika Khidir dan Musa berada didalam perahu, seekor burung hinggap di tepi perahu itu, ia meneguk (meminum) seteguk atau dua kali teguk air laut. Kemudian, Khidhir memberitahu Musa, ‘Wahai Musa, ilmuku dan ilmumu tidak sebanding dengan ilmu Allah, kecuali seperti paruh burung yang meminum air laut tadi!’

No comments:

Post a Comment