Wednesday, January 11, 2012

Membelah debu


  • Alhamdulillah, hampir 5 bulan aku sudah bermastautin di Kota Debu, terlalu banyak hakikat kehidupan yang sudah dan sedang serta bakal dipelajari. Barulah aku faham, kenapa para ulama’ seperti Imam al-Syafie menyarankan penuntut ilmu (pencari hidayah) supaya berkelana, bermusafir dan mengembara.
  • Masih bertatih untuk ‘memfasihkan’ lidah untuk berbahasa Arab dengan lebih baik kalaupun tidak sempurna. Buku rujukan dah ada, kelas dah ada. Tapi amat sukar untuk berjumpa dengan orang Arab di Mesir ini yang boleh diajak berbual, walaupun guru sendiri. Kaedah “Practice makes perfect” dalam mempelajari ilmu bahasa, perlu diamalkan sesegera mungkin sebelum terlewat. Ada yang mencadangkan aku untuk menyertai Jemaah Tabligh kerana di sana mereka bergaul dengan pelbagai bangsa dari serata dunia dan bertutur dalam bahasa Arab. Kebelakangan ini aku kerap memikirkan tentang itu. Yet to be decided.
  • Mula hafaz al-Quran dengan Imam Masjid Al-Azhar,agak tegas. Ah, baru aku sedar tingginya langit apabila belakang badan ditepuk oleh Syeikh ketika aku sedang “uh ah uh ah” mengingati ayat. Sukarnya untuk aku tasmik di tempat yang bising. Berbanding sebelum ini tasmik secara individu dengan guru. Moga aku dipermudahkan.
  • “Perjuangan” adalah istilah yang paling aku tidak gunakan sekitar aku bergerak kerja dalam persatuan atau jemaah. Kerap terdengar dan terbaca istilah ini kebelakangan ini selepas mahkamah memutuskan DS Anwar Ibrahim tidak bersalah.
  • Di musim sejuk ini, aku mencari sinaran matahari. Di musim panas,semampu mungkin aku akan mencari tempat teduh dan mengelak sinaran matahari. Begitulah ibaratnya dengan banjir di Malaysia, ia mungkin menjadi musibah bagi sesetengah orang,tetapi bagi makhluk lain,bahkan segelintir manusia lain, mendapat manfaat daripada banjir. Allah maha bijaksana dan adil.
  • “Kita diberikan oleh Allah dengan nikmat Islam dan Iman tanpa kita memintanya pun. Semoga Allah memberi kita nikmat syurga dan bersama Nabi Muhammad di akhirat kelak sepertimana yang selalu kita minta dan doakan

p/s : novel yang tak seberapa tu masih bertangguh pembikinannya, due to the republic general election :P

No comments:

Post a Comment