Thursday, December 22, 2011

Ya Allah, amankanlah Mesir


Aku mendengar siri ceramah penuh Ustaz Azhar Idrus bertajuk ‘Penyakit Jahil’. Sudah lama aku download video tersebut,beberapa kali sudah aku dengar. Tapi kali ini aku menonton video tersebut untuk memulihkan sedikit semangat yang agak lemah minggu ini.

Aku menjadi agak ‘lemah semangat’ disebabkan aku terlihat sekeping gambar di sebuah akhbar Mesir pada Ahad lepas, ketika aku berjalan kaki untuk pulang ke rumah daripada Ma’ahad. Gambar yang menunjukkan seorang perempuan arab dipukul dengan kayu belantan di kepala dan seluruh anggota badan oleh lebih daripada tiga orang anggota pasukan ‘keamanan’ Mesir.

Fikiran aku menjadi bercelaru, hati aku menjadi sempit dan sangat tidak tenang hanya kerana sekeping gambar. Sudahlah kami penuntut di Masjid Al-Azhar masih terasa dengan kehilangan Syeikh Emad Affat yang ditembak di Dataran Tahrir dari jarak dekat, kini dihadirkan lagi dengan kisah wanita Mesir dikasari (aku tak tahu perkataan apa yang lebih berat berbanding ‘dikasari’) oleh anjing-anjing Ganzouri.

Aku sampai ke rumah, aku capai telefon dan terus menghubungi Ustaz aku untuk membatalkan temujanji tasmik aku pada petang itu, aku sudah mati selera untuk berbuat apa-apa. Aku buka laptop, terus ke laman berita Al-Jazeera. Aku buka Youtube untuk melihat rakaman video tersebut.

Air mata aku bergenang. Apa sudah terjadi dengan Mesir dan rakyatnya?

Lelaki bangsa Arab yang terkenal kerana sifat menghormati wanita,kini sudah bebas memukul wanita, melempang wanita tua.

Sudahlah dipukul dengan belantan berpuluh kali barangkali, tudungnya ditarik, bahagian hadapan pula diterajang secara ‘stamped’ oleh askar yang memakai kasut but!

---------oo---------------------oo-----------------------oo--------------

The woman who was dramatically photographed as she was beaten senseless by Egyptian soldiers does not want to come forward because she is ashamed by her treatment.

Footage and stills of the woman being beaten to the ground, kicked and stamped on as her hijab was torn off in Tahrir Square have made front page news around the world.

Moments earlier, she had been struck countless times on the head and body with metal batons by a ten-strong mob before losing consciousness and slumping to the floor.

Soldiers then continued the assault, and her abaya was virtually pulled off during the assault.

Hassan Mahmoud, a journalist for the newspaper Al Badeel, was near the woman as she stumbled and was then set upon by military police.

He told The Guardian: 'They wanted to take her away from us but then a few brave protesters came in and started hurling stones and that was the one thing that saved her from their hands.'

The unnamed woman was treated for hand and leg injuries, before she was taken home where she is said to have been left feeling wretched after her ordeal.

Mr Mahmoud said she told him: 'It doesn't matter if I talk [to the media] or not, it is enough to reveal them and tell enough to those who still believe them.'

Mohamed Zeidan, who filmed the shocking beating from a balcony overlooking Tahrir Square, said he stopped recording out of fear of being discovered.

'The army were like vultures who found a prey,' he said. 'The soldiers even beat an older couple who tried to help her up.'

Another video shows soldiers assaulting an old woman as clashes erupted between protesters and security forces.

Khadiga al-Hennawy can be seen being dragged by the hair by two officers, before being kicked and beaten around the arms and back with batons.

Known as the 'mother of revolutionaries' because she has taken part in several protests against the Supreme Council of the Armed Forces.

-------------oo-----------------------oo----------------------oo------------

Aku sedih, kerana aku cuma duduk di sini. Sedangkan mereka kurang 50 kilometer dari aku.

Mereka adalah saudara aku, dan saudara kamu semua.

No comments:

Post a Comment