Monday, December 12, 2011

Segar di ingatan

“Rat race world” – inilah antara istilah yang paling melekat bagi aku sewaktu Teacher Zarina membantu aku menyiapkan teks perbahasan semasa di sekolah menengah. Istilah ini yang tiba-tiba muncul didalam fikiranku dua tiga hari ini. Perkataan ‘rat’ sudah cukup membantu kita membayangkan bagaimana lajunya seekor tikus berlari ; begitulah keadaan ahli bumi yang pantas bergerak mengejar dan memburu cita-cita dan keinginan. Ada yang positif dan ada yang negatif pada matlamat masing. Tapi hakikat realitinya, dunia bergerak dengan sangat pantas! Bila dunia bergerak pantas, menjadi lumrahnya pula bila ada yang tercicir bahkan hanyut.

Usai perbahasan di SMA Al-Wosto, kami berkonvoi ke rumah Teacher Azizah. Ketika itu Teacher sudah mengajar di sekolah lain, tapi beliau sanggup datang memberi sokongan dan sudah semestinya tunjuk ajar. Kami ke rumah Teacher dengan perasaan puas. Puas dapat menumbangkan pihak lawan yang menjadi musuh tradisi kami zaman berzaman. Dan aku secara peribadi, puas kerana dapat membuat lawanku menangis, setelah mereka menggelakkan aku kerana aku tidur didalam bilik kuarantin sebelum pertandingan. Haha. Puas, walaupun aku tidak pernah menjadi Best Speaker. Selepas dijamu dengan juadah yang lazat, Teacher sanggup pula menghantar sebahagian daripada kami ke asrama dari rumahnya itu.

Teacher Roseleen – Seorang teacher merangkap kakak merangkap emak. Satu-satunya teacher yang aku pernah buat beliau terasa (1st speaker, ko jangan suruh beliau baca post aku ni ek). Beliau terasa kerana aku buat perangai kerana sudah letih berlatih bahas,aku buat muka (muka aku ni dahla memang cenggini, pastu buat muka lagi, jangan bayangkan). Ketika sedang mengemaskan bilik sebelum aku ke Kota Debu ini, aku terjumpa kad birthday yang diberikan oleh teacher. Indeed! Aku dan teacher berkongsi tarikh lahir yang sama. Satu-satunya teacher yang sanggup membelikan kek hari jadi untuk aku. Satu-satunya insan yang aku pernah cakap ; “ape pun, saya akan obtain first degree saya menjelang umo 30”.

Kesimpulan : sudah cukuplah umur yang lepas dijalani dengan tidak memahami erti kehidupan. Mulakan hidup baru ; hargailah semua orang, semua benda yang ada di sekeliling kita. Hargailah.

p/s : aku masih menyimpan cita-cita untuk menjadi seorang lawyer,hehe

3 comments:

  1. i like ur p/s part.
    apa-apa pun bidang yang kita inginkan, usaha tangga kejayaan. semoga dipermudahkan Allah ^__^

    ReplyDelete
  2. was i there during the event?
    can't really remember of all those perjalanan dari sini ke sane btw~ hehehe.. :)


    ohh, i miss everything about debating.. seems like, being in university has taken away all those memorable sweet moments that i have had before.. sigh! and not to mention, my passion as well.. hurm~

    teacher leen, so lame x contact, i was thinking of her yesterday, of what is she doing, most probably besenye tengah tanda kertas kalau hujung2 tahun ni, but who knows kan~ hmm.

    lawyer? still?? haha.. am i convincing u much my dear 3rd speaker? am i influenced u much? :P

    all the best then, may Allah bless.. ^_^

    ReplyDelete
  3. hehe, is the deal of 'set up the firm' still go on?

    instead, the respective names above had influenced me more than much..klu x dtkdirkn jd lawyer, jd ckgu bahase inggeris pun alhamdulillah sgt,kn? =)

    ReplyDelete