Sunday, April 29, 2012

Monolog 28 April


Dalam masa aku melakukan sedikit ketaatan dan amal yang baik,pasti terlintas di sanubari aku,apakah aku dapat berterusan dan istiqamah dalam amalan yang sedang aku kerjakan itu. Ianya satu perasaan yang hakikatnya terlalu perit umpama tercekik tulang ikan di tekak.

Dan bermulanya 28 April, terpikul di atas bahuku sebuah lagi tangunggjawab, misi dan ibadah yang perlu aku laksanakan. Ini adalah tarbiah secara langsung,yang perlu aku galas selepas bertahun-tahun hidupku berkisar tentang helaian al-Quran, buku-buku Hadith, fikrah dan perjuangan.  

Aku cuba menjadi sempurna sungguhpun aku faham bahawa menjadi sempurna itu mustahil. Di sebalik sedikit susah payah yang aku lalui, hakikatnya wujud jutaan nikmat yang Allah kurniakan, mungkin saja waktu itu mata hatiku tidak mampu melihat segala kurniaan tersebut, terhijab dek dosa yang menebal.

Ya Allah,
Sungguh sujudku tak sempurna hatinya,
Puasaku tempang jihadnya,
Air mataku cacat, tak mampu mengalir.
Namun,
Kau terimalah amalanku yang kotor dan berdebu ini,
Kalau bukan ini,tiada apa lagi yang mampu aku persembahkan,
Sungguh, aku amat miskin di sisiMu Ya Allah,
Dan rezekikan daku untuk aku perelokkan amalanku ini Ya Rabb.
Tidak ada daya dan kekuatan, kecuali dengan izinMu Ya Allah.

Salam 28 April 2012.

2 comments:

  1. He knows what you say n what in your heart, at the end, He will give you the best =)

    ReplyDelete
  2. May Allah bestow His Rahmah on me and all my brothers and sisters in Islam.

    ReplyDelete