Thursday, March 22, 2012

Jadikan syukur dan sabar itu sebagai pendamping

Sudah 3-4 kali aku sign in-log out akaun blog aku malam ini. Aku masih berkira-kira untuk menulis. Aku bukan hangat-hangat tahi ayam dalam penulisan blog, cuma hakikatnya untuk berkongsi cerita hidup, aku berasa agak berat. Kerana aku tahu bahawa yang membaca blog aku ini jumlahnya sekadar 4-5 orang yang aku kenali, sifir mudahnya, apa yang aku tulis berkenaan kisah hidup aku, sudah semestinya kerana aku ingin agar 4-5 orang ini supaya memahami diri dan tindakan aku.

Dan untuk menulis sesuatu yang bersifat ilmiah, aku tidak rasa blog aku adalah tempat terbaik melainkan cumanya berkongsi sedikit nota yang aku lakarkan di majlis-majlis yang aku diizinkan oleh Allah untuk menyertainya.

Melakari kerjaya.

Sejujurnya, semenjak dari kecil aku biasa dibanding-bandingkan oleh ibuku dengan sepupu-sepupu yang lain,secara tepatnya dalam aspek akademik. Dibandingkan dengan anak Pak Lang yang mendapat 5A dalam UPSR, dan aku masih mampu menggambarkan wajah sugul dan kecewa ibu ketika malam Penyampaian Hadiah (seperti Konvokesyen, namun aku lupa istilahnya diperingkat sekolah, diadakan untuk memberi hadiah dan penghargaan kepada pelajar selepas peperiksaan akhir setiap tahun) meskipun tika itu umurku cuma 12 dan hanya mampu beroleh 2A.

5A ketika PMR,Alhamdulillah itu keputusan yang mungkin boleh dibanggakan walaupun tidak cemerlang. Borang Sekolah Teknik tersedia diatas meja di rumah, untuk diisi dengan perkataan ‘Senibina’ di pilihan pertamanya. Itulah yang aku cita-citakan bersama rakanku Ridhwan ketika itu, sekarang dia di Liverpool dan Alhamdulillah masih di laluan cita-citanya. Aku tidak mengisi borang itu,aku tidak tahu sebabnya. Dan sekarang, I am out of the path.

“See me during the recess” kata Teacher Azizah kepadaku. Aku tersenyum hampa. Perbualanku bersama Teacher Zarina dalam bahasa Inggeris tidak lebih daripada sekadar ingin tahu khabar akhirnya menjadi ‘audition’ untuk Debat Bahasa Inggeris. Bersama 1st Speaker yang asyik menggondol anugerah the Best Speaker dan 2nd speaker yang kerap bertukar orang,aku diletakkan di posisi 3rd speaker. Bermulalah alam perdebatan, mengkaji isu, menjangka idea pihak lawan, mengambil tahu isu semasa dan sebagainya. Debating adalah ‘sekolah dalam sekolah’ bagi aku. Bersama 1st speaker, kami merancang untuk menjadi Peguam, set up firm bersama walaupun sekarang dia mahu menjadi ‘Guru Tadika’ dengan Ijazah Undang-undangnya. Still, dia masih on the path. Aku, tidak membeli no pin utk borang upu,walaupun secara zahir,keputusan 4A itu sangat memadai untuk terus ke bidang undang-undang. Again, I am out of the path.

Kuliyah Sultan Abu Bakar. Aku memasang azam untuk ke Mesir, dan masih berminat untuk belajar Syariah Wal Qanun (syariah dan perundangan). Entah di mana silapnya, niat serta tindakan aku sebagai YDP Majlis Perwakilan Pelajar disalah tafsir oleh para guru. Aku diminta untuk membuat permohonan maaf terbuka di perhimpunan. And I did it. Namun tekanan yang timbul di sebuah tempat terpencil dan terperap,tidak mampu aku bendung dan pikul lagi. Aku perlukan udara. Dan aku keluar dari Kuliyah. Untuk ke Mesir bagi Syariah Wal Qanun, I am out of the path.

Alam Diploma. Terlalu panjang dan penuh warna. Tempoh waktu ditarbiah dan berdikari. Di sini mula mencongak-congak untuk beralih ke bidang Bahasa Inggeris untuk degree. Aku minta tolong daripada seorang teman di Cardiff untuk mendapatkan borang universiti di sana. Ntah aku pun lupa nama universiti itu.

Sekarang di Mesir. Fatrah muhasabah dan berehat. Aku betul-betul maksudkan aku berehat, khususnya daripada gerak kerja jama’ie. Bukan merajuk atau putus asa. Namun berehat. Untuk mengulang dan memperkukuhkan apa yang aku dapati di zaman diploma. Selain daripada mencari-cari hidayah. Well, hidayah, iman dan taqwa adalah perkara-perkara yang perlu diusahakan kan?

Membaca blog senior aku Dr. Sarah Shukur, mengikuti perkembangan Imran Koyube, Ustaz Syed Abdul Kadir dan sebagainya bahkan daripada teman-teman aku sendiri yang sekarang di alam kerjaya, menjadikan aku sendiri membanding-bandingkan antara kami,seperti ibu membandingkan aku dengan sepupu yang lain.

Aku bukan merungut,kecewa, bersedih dan sebagainya, kerana Alhamdulillah ketika masa entry ini ditulis, aku boleh dikatakan 90% sudah mampu berdamai dengan takdir. 10% itu kerana PERASAAN dan nafsu kerana kita tidak dapat apa yang kita sayang, suka dan hajati dan kita perlu menerima perkara yang kita benci atau tidak suka.

Dan, hakikatnya aku sudah sedar,bahkan baru sedar, bahawa, walaupun aku bukan pelajar 5A UPSR, 8A PMR dan 9A SPM, tapi aku sangat cintakan dunia ilmu ini. Aku tidak berilmu tinggi,jauh sekali, cuma aku ingin gambarkan bahawa jiwa aku cenderung dengan dunia ini, ianya sangat osem! Dan, mungkin ianya adalah path aku,insyaAllah.

Kesimpulan, sungguhlah bahawa sebagai hamba kepada sang Pencipta, segala-gala yang berlaku adalah daripada ketetapanNya, walaupun sekecil-kecil gugurnya sehelai daun,namun itu dalam perhatian, perancangan dan izinNya. Sebagai hamba, tiada apa langsung yang mampu kita lakukan jika dia tidak izinkan. Itulah hakikat kita, yang terlalu amat-amat lemah sebenarnya.

Sekiranya kau mencapai sesuatu yang kau suka dan hajati,maka bersyukurlah,aku betul-betul maksudkan bersyukurlah. Kerana apa yang kau ingini itu seiring dengan izinNya. Bersyukurlah dengan cara melaksanakan segala yang disuruhnya dan berusahalah untuk meninggalkan apa yang dilarang.

Sekiranya, kau, atau mungkin aku sendiri, tidak mencapai apa yang aku hajati, maka sabar itulah yang terbaik. Bersangka baiklah dan teruskan berusaha,jangan berputus asa dalam menggapai keredhaan Allah, insyaAllah, kelak nanti akan ada kelazatannya.

قال رسولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم:" عَجَبًا لأمرِ المؤمنِ إِنَّ أمْرَه كُلَّهُ لهُ خَيرٌ وليسَ ذلكَ لأحَدٍ إلا للمُؤْمنِ إِنْ أصَابتهُ سَرَّاءُ شَكَرَ فكانتْ خَيرًا لهُ وإنْ أصَابتهُ ضَرَّاءُ صَبرَ فكانتْ خَيرًا لهُ ". رواهُ مُسْلِمٌ

mafhum : "Sangat mengagumkan bagi urusan orang mukmin itu, bahawa segala urusannya mempunyai kebaikan baginya, dan bukanlah perkara tersebut (kebaikan) untuk seseorang melainkan bagi orang mukmin yang ketika mana diberikan kesenangan/kebaikan, maka dia bersyukur maka itu adalah yang terbaik baginya dan sekiranya ia ditimpa dengan kepayahan dan dia bersabar maka itulah yang paling baik baginya"

Kepada yang mendapat keputusan SPM hari ini,teruskan berjalan.

wallahua'lam

10 comments:

  1. Nama majlis masa penyampaian hadiah darjah enam tu 'Ihtifal'

    he he he.


    دع الأيام تفعــــــــل ما تشــاء
    ..... وطب نفسا إذا حكم القضاء


    ولا تجــــــــزع لحادثة الليالي
    فما لحـــوادث الدنيا بقـــــاء

    ReplyDelete
  2. Aioowah,Ihtifal =)
    terima kasih utk syair imam syafie, syair itu sgt mempengaruhi pemikiran..dan tahniah for being a postgrad student at hutan batu,my negative team =)

    ReplyDelete