Monday, October 24, 2011

Ambillah hikmah di mana saja



Seperti biasa aku berpagian ke Ma'ahad.
Kelibat bas lapan puluh palang kelihatan.
Dari luar ku lihat penumpangnya sudah penuh hingga diatas tangga.
Aku merapatinya tetapi masih berfikir ; naik ataupun tunggu bas seterusnya.
Bas mula bergerak agak deras.
Tiba-tiba refleksku mengejar. Tetapi dimana harus aku berdiri?
Aku kejar.
Tanganku cuba memegang palang tangga pada pintu belakang.
Tanganku dipegang sang arab sambil menarik.
Kakiku berlari tetapi tidak berpijak di atas bumi.
Aku seperti terbang.
Si arab memberi laluan.
Sekilas kakiku mendarat di tangga.
Sang arab memeluk belakangku agar tidak terjatuh.
Lega.
Ku ucapkan syukran.
Dibalasnya afwan.
Pagi tadi kurasakan semangat setiakawan.
Yang sudah lama aku tidak rasakan.

Hidup kaum buruh!!

erk??

2 comments:

  1. hahahahhaha
    ape da kaum buruh... =,="

    ReplyDelete
  2. salam..

    selamat melalui satu musim sebagai pelajar... ianya amat manis untuk dikenang!.

    rindu bau debu...

    ReplyDelete